Δυστυχώς,
μετά την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών σε Δήμους με κάτω από 100 σχολικές
μονάδες επικρατεί στα σχολεία μια δυσλειτουργική, συγκεχυμένη και προβληματική κατάσταση που επιτείνει τα
προβλήματα αντί να τα λύνει.
Εννιά μήνες
από τότε που τα σχολεία υποχρεώθηκαν να λειτουργούν με το νέο σύστημα
χρηματοδότησης όλοι έχουν συνειδητοποιήσει ότι το νέο καθεστώς είναι προβληματικό
και η λειτουργία των εκπαιδευτικών οργανισμών βασίζεται στο φιλότιμο δασκάλων
και γονέων.
Η κυβέρνηση
πολύ συνειδητά προχώρησε στην κατάργηση των σχολικών επιτροπών, ώστε να
δημιουργηθεί το πρόσχημα στην κεντρική αλλά και τοπική εξουσία (δήμοι) για να μετατοπιστεί το βάρος και η ευθύνη της
χρηματοδότησης από το κράτος στους εργαζόμενους γονείς, στους εκπαιδευτικούς
αλλά και να συνδέσει τη λειτουργία των σχολείων με τις αντοχές της «τοπικής
κοινωνίας», δημιουργώντας σχολεία πολλών ταχυτήτων.
Τα σχολεία
έχουν διαρκή ανάγκη από καθαριστικά, χαρτική ύλη, αναλώσιμα μηχανημάτων τα οποία δεν μπορούν να περιμένουν την
ολοκλήρωση της επόμενης τοπικής ή ακόμη και πανελλήνιας προκήρυξης-διαγωνισμού
για να προμηθευτούν τα παραπάνω είδη που
είναι άκρως απαραίτητα για την ασφαλή και ομαλή λειτουργία τους.
Επιπλέον, τα
υλικά που χρειάζονται τα νηπιαγωγεία, τα δημοτικά, τα γυμνάσια και τα λύκεια
για τη διοργάνωση εκδηλώσεων, τη συνεργασία με φορείς, την εκπόνηση
προγραμμάτων είναι συχνά εκτός πλαισίου των τυπικών δαπανών και υποτίθεται ότι
αυτά καλύπτονται από την πάγια προκαταβολή, η διαδικασία της οποίας υποχρεώνει
σε ένα αδυσώπητο πήγαινε-έλα εγγράφων που μετατρέπει τους/τις Διευθυντές/ντριες
των σχολείων σε λογιστές και τους Δήμους σε
ανελέητους κυνηγούς εγγράφων, για την διαχείριση λογαριασμών των 500 € και 1000 €, των
παραστατικών τους, τον έλεγχο, την απόδοσή τους κ.α. Η χρήση της πάγιας
προκαταβολής που απαιτεί για κάθε δαπάνη άδεια από το τμήμα παιδείας και την
οικονομική υπηρεσία των δήμων (όταν δεν υπάρχει σε ισχύ κάποια σύμβαση), το
γεγονός ότι οι δαπάνες αυτές των σχολείων από την πάγια προκαταβολή (η οποία στους
2 από τους 3 Δήμους της περιοχής μας δεν έχει ακόμα αποδοθεί στις σχολικές μονάδες)
μπορούν να κοπούν από τη δ/νση οικονομικών υπηρεσιών άρα να πληρωθούν από την
τσέπη του/της διευθυντή/ντριας (ως υπόλογος του ταμείου του σχολείου) έχει οδηγήσει
τις σχολικές μονάδες να αποφεύγουν να χρησιμοποιήσουν την πάγια προκαταβολή και
μεγάλο ποσοστό αυτής να επιστρέφεται. Οι διευθυντές/ντριες και οι
προϊστάμενοι/ες έχουν δύο επιλογές: είτε να περιορίσουν στο ελάχιστο τις
ανάγκες τους με ότι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα της σχολικής ζωής και της
εκπαιδευτικής διαδικασίας είτε να χρεώσουν τη λειτουργία στην τσέπη των
εκπαιδευτικών και των γονέων φέρνοντάς τους τον ένα απέναντι στον άλλο για το
ποιος θα πληρώσει τη νύφη.
Την ίδια στιγμή “ευεργέτες” εμφανίζονται στα
σχολεία και “δωρίζουν” στα σχολεία διάφορα προϊόντα με σκοπό την ανέξοδη
προβολή τους. Τα σχολεία γίνονται
σούπερ-μάρκετ ψάχνοντας χορηγούς ή και εκμισθώνοντας χώρους και
υπηρεσίες προς εξεύρεση πόρων. Η ίδια η πείρα δείχνει ότι όσο σπρώχνουν τα
σχολεία στους χορηγούς και στους ιδιώτες τόσο
αυξάνονται τα σχολεία κοντέινερ, τα σχολεία που πλημμυρίζουν, τα σχολεία
που τους λείπουν ακόμα και τα βασικά.
Θεωρούμε ότι
ο ΣΕΠΕ, η ΕΛΜΕ και η Ένωση Γονέων Πρέβεζας θα πρέπει άμεσα:
-Να ενημερώσουν την τοπική κοινωνία για την
κατάσταση των σχολικών μονάδων και τις συνέπειες αυτού του καθεστώτος για τη
λειτουργία τους και πως αν συνεχιστεί αυτή η πολιτική τα σχολεία θα οδηγηθούν
σε αδιέξοδο όσον αφορά τη λειτουργία
τους.
-Οι τοπικοί
άρχοντες (βουλευτές, εκλεγμένοι αιρετοί της τοπικής αυτοδιοίκησης) να
διεκδικήσουν από το Υπουργείο Εσωτερικών την επιστροφή όλων των σχολικών
μονάδων στο καθεστώς της προηγούμενης χρηματοδότησης.
Ως ΣΕΠΕ
Πρέβεζας καλούμε την κυβέρνηση της Ν.Δ. να λύσει επιτέλους το πρόβλημα που
γιγάντωσε και να προχωρήσει άμεσα στα εξής:
• Κατάργηση
του νόμου και την επανέναρξη λειτουργίας των σχολικών επιτροπών με παράλληλη
διαβούλευση για δημιουργία ενός λειτουργικού και άμεσα εφαρμόσιμου μοντέλου
πριν την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς (2025-2026).
• Να
αυξηθεί άμεσα η κρατική χρηματοδότηση για τα σχολεία. Δεν μπορεί το ποσό των
ΚΑΠ να παραμένει ίδιο, όταν όλα τα κόστη που σχετίζονται με την καθημερινή
λειτουργία ακριβαίνουν.
• Να
υπάρξει σαφές θεσμικό πλαίσιο και διαδικασίες, που θα εξασφαλίζουν ότι θα
καλύπτεται έγκαιρα το σύνολο των αναγκών των σχολικών μονάδων. Το πλαίσιο αυτό
θα πρέπει να είναι ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ, να χαρακτηρίζεται από πλήρη ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ και να
είναι δεσμευτικό για όλους τους Δήμους της χώρας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.